ROK SZKOLNY 2022/2023
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do
twarzy” 2022/2023 (edycja III)
Termin realizacji: 3 października 2022 – 23 czerwca 2023
Cele projektu
Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy,
solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie
wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających
bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej,
regionalnej i etnicznej;
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności
innych osób.
Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno,
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką,
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym,
– wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm, - kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych,
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich
tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku, - zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie,
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “ Uczymy się i bawimy”
II EDYCJA
Termin realizacji: październik 2022 r. – czerwiec 2023 r.
Cele projektu
Głównym celem projektu jest innowacyjne i kreatywne podejście nauczycieli do
rozwijania podstawowych umiejętności edukacyjnych i społecznych u dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Projekt “ Uczymy się i bawimy” uwzględnia treści podstawy programowej
kształcenia ogólnego, podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, jak również kierunki polityki
oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.
Cele szczegółowe:
- wdrażanie do nauki przez zabawę,
- rozwijanie interakcji społecznych, kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie
komunikacji alternatywnej i wspomagającej, - wdrażanie do kreatywnego, samodzielnego i w sposób rozwijający spędzania
czasu wolnego, - rozwijanie umiejętności kulinarnych,
- kształtowanie świadomości ekologicznej,
- dostrzeganie potrzeb innych osób, w tym ludzi potrzebujących, wdrażanie do
pomocy innym, - wdrażanie do przestrzegania obowiązujących norm i zasad społecznych,
- rozwijanie samodzielności i niezależności życiowej.
Założenia Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy
Zmysłami” II edycja
Cele projektu
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest
innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci.
Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata
wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej
i zmysłów;
Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji
edukacyjnych;
Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego
ciała;
Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną
wymianę doświadczeń.
Czas realizacji projektu: 1.10.2022 – 31.05.2023 r.
Zadania realizowane w ramach Ogólnopolskiego Projektu
Edukacyjnego „Gramy Zmysłami”
Zadania:
Październik – Sensoryczny spacer
Listopad – Sensoryczna matematyka
Grudzień – Sensoryczne ozdoby świąteczne
Styczeń – Wzrok
Luty – Slime
Marzec – Sensoryczne kodowanie
Kwiecień – Smak i węch
Maj – Ścieżka sensoryczna
2019 – 2022
„CLIL ponad granicami – baw się i ucz”
Projekt rozpoczął się 01.09.2019 r. i zaplanowany był na dwa lata, czyli do 31.08.2021 r. Ze względu na pandemię COVID projekt został wydłużony o rok, aby umożliwić uczestnikom zrealizowanie spotkań międzynarodowych. Realizowany jest przy współpracy szkoły ze Słowacji (Základná škola A. Sládkoviča Sliač), Czech (Základní škola Přimda) oraz Serbii (OŠ „Despot Stefan Visoki“ Despotovac). Szkoła z Czech jest głównym koordynatorem.
Główne cele projektu to:
CELE HORYZONTALNE:
- Wspieranie osób w zdobywaniu i rozwijaniu podstawowych umiejętności i kluczowych kompetencji
- Zrównoważone inwestycje, jakość i wydajność systemów edukacji, szkoleń i młodzieży
EDUKACJA SZKOLNA:
- Promowanie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków
Tematy, które porusza projekt:
- Edukacja międzykulturowa / międzypokoleniowa i uczenie się (przez całe życie)
- Kwestie regionu i współpraca
- Nauczanie i uczenie się języków obcych
Projekt podzielony jest na następujące tematy:
Geografia, Chemia, Informatyka, Historia i kultura, Matematyka, Biologia, Sport, Prace ręczne, Fizyka, Muzyka, Język ojczysty i Literatura.
AKTYWNOŚCI W RAMACH PROGRAMU ERASMUS PLUS W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH W MIELŻYNIE
W 2023 r. nasza szkoła otrzymała akredytację w programie Erasmus Plus o numerze 2023-1-PL01-KA120-SCH-000191709. Okres akredytacji trwa do 2027 r. W lutym 2024 r. na podstawie złożonego wniosku finansowego o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000225420 przyznano nam 42 225 Euro dofinansowania na realizację postawionych sobie celów zawartych w Planie Erasmusa. Umowa finansowa z Narodową Agencją w ramach wspomnianego wyżej wniosku trwa od czerwca 2024 r. do sierpnia 2025 r.
Cele naszego Planu Erasmusa:
- Poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
- Rozwinięcie kompetencji językowych przez nauczycieli i uczniów.
- Wzrost kompetencji cyfrowych.
- Zbudowanie zrównoważonego rozwoju przyjaznego środowisku.
- Poszerzenie współpracy międzynarodowej.
- Udoskonalenie umiejętności uczenia się.
Spełniając cel nr 2 i 5 współpracujemy ze szkołami z Czech, Grecji, Słowenii, Austrii, Słowacji, Niemiec nad projektami eTwinning “Lernen mit Bildern – Nauka Obrazami” oraz “Stadt und Land – einst und jetzt – Miasto i Wieś – kiedyś i dziś”. W dniach od 6-12.10.2024 r. 14 uczniów naszej szkoły wzięło udział w mobilności grupowej w Czechach, Přimda. W trakcie podróży odwiedzili Pragę oraz Wrocław. Współpracowali z uczniami z Czech i Słowacji tworząc kodeks rycerski, teatrzyk Kamishibai wykorzystując technikę Sketchnotingu, wytwarzając mydełka średniowieczne, lalki, łódki z drewna, biżuterię, świeczki, podkładki z wikliny, ćwicząc pismo średniowieczne, czerpiąc papier średniowieczny, a także wcielając się w osoby niepełnosprawne. Poznali Pilzno uczestnicząc w grze miejskiej i cieszyli się zabawą w Parku Trampolin. Brali udział w wyjeździe do parku historycznego Bärnau-Tachov, gdzie strzelali z łuku, rozpalali krzemieniem ognisko, wyrabiali i piekli na patykach małe chlebki, współpracowali z rzemieślnikami poznając ich pracę. Realizując cel 6 kontynuujemy innowację pedagogiczną “Włamywanie się do mózgu poprzez zastosowanie teatrzyku kamishibai, mapy myśli, notowania rysunkowego, flipowania”. Uczniowie wykonują “Sketchnotki” z różnych przedmiotów szkolnych, wspomagając w ten sposób proces zapamiętywania oraz zbierając punkty, które gromadzą w celu wzięcia udziału w kolejnych mobilnościach grupowych. Utworzyli książkę elekrtoniczną naszych szkolnych Sketchnotek, która liczy ponad 500 stron. Opracowali 10 różnych “Teatrzyków Kamishibai” w 3 językach, które przedstawiają innym uczniom. Podczas mobilności grupowej w Czechach odbyły się warsztaty flipowania, prowadzone przez panie z Narodowej Agencji w Pradze. W grudniu uczestnicy mobilności upowszechniając działania przeprowadzili w klasach 1-3 oraz w oddziałach przedszkolnych warsztaty ze Sketchnotingu oraz myślenia wizualnego, dzieląc się w ten sposób nabytymi już umiejętnościami oraz zdobytą wiedzą. Tematem warsztatów była ekologia związana z 4 celem. Realizując ten cel zorganizowaliśmy również konkursy ekologiczne: “Ekozabawka”, „Dajemy Drugie Życie Starym Ubraniom”, “Ozdoba świąteczna”, “Bombka”. Przed nami jeszcze akcja “DBAJMY O NASZ EKOSYSTEM RAZEM – NIE WYRZUCAJMY CHOINEK”!
10.12.2024 r. zostało wyłonionych 10 uczniów, którzy wezmą udział w mobilności grupowej do Aten w dniach 29.03.-05.04.2025 r. Szczęściarzami są: Zuzanna Antczak, Maria Marciniak, Klara Szymańska, Nicola Kryszak, Lena Wiącek, Julia Stefankiewicz, Natalia Ruszkiewicz, Marcel Jaroszewski, Jakub Szcześniak, Martyna Wewiór.
W dniach od 16.02.25 r. do 2.03.25 r. czworo nauczycieli weźmie udział w kursie językowym na Malcie. Sześcioro nauczycieli uczestniczy w zajęciach językowych raz w tygodniu z native speakerem, przygotowując się do mobilności. Pod koniec marca troje nauczycieli będzie uczestniczyło w Job Shadowing w Finlandii. Ich celem będzie poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
Na wzrost kompetencji cyfrowych (cel 3) wpływają zajęcia prowadzone z zastosowaniem sprzętu zakupionego w związku z realizacją programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie uczą się lutowania zestawów elektronicznych, programują roboty Photon, mBoot, Lego Spike, Abilix. Wykorzystują drukarkę 3D, długopisy 3D. Modele 3D do wydruku tworzą w programach Tinkercad i Flash Print 5 Sygnis. Młodsi uczniowie uczą się programowania z zestawami Scottie Go. Na co dzień korzystają z komputerów, tabletów, ekranów i tablic interaktywnych. Wypełniając zadania projektów eTwinning korzystamy z European School Education Platform. Uczniowie starsi dzielą się nabytymi umiejętnościami z najmłodszymi w naszej szkole poprzez prowadzenie dla nich warsztatów z wykorzystaniem robotów i długopisów 3D. Obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Kodowania.
W lutym 2025 r. złożymy kolejny wniosek finansowy w celu kontynuowania działań zapisanych w naszym szkolnym Planie Erasmusa.