AKTYWNOŚCI W RAMACH PROGRAMU ERASMUS PLUS W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH W MIELŻYNIE
W 2023 r. nasza szkoła otrzymała akredytację w programie Erasmus Plus o numerze 2023-1-PL01-KA120-SCH-000191709. Okres akredytacji trwa do 2027 r. W lutym 2024 r. na podstawie złożonego wniosku finansowego o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000225420 przyznano nam 42 225 Euro dofinansowania na realizację postawionych sobie celów zawartych w Planie Erasmusa. Umowa finansowa z Narodową Agencją w ramach wspomnianego wyżej wniosku trwa od czerwca 2024 r. do sierpnia 2025 r.
Cele naszego Planu Erasmusa:
- Poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
- Rozwinięcie kompetencji językowych przez nauczycieli i uczniów.
- Wzrost kompetencji cyfrowych.
- Zbudowanie zrównoważonego rozwoju przyjaznego środowisku.
- Poszerzenie współpracy międzynarodowej.
- Udoskonalenie umiejętności uczenia się.
Spełniając cel nr 2 i 5 współpracujemy ze szkołami z Czech, Grecji, Słowenii, Austrii, Słowacji, Niemiec nad projektami eTwinning “Lernen mit Bildern – Nauka Obrazami” oraz “Stadt und Land – einst und jetzt – Miasto i Wieś – kiedyś i dziś”. W dniach od 6-12.10.2024 r. 14 uczniów naszej szkoły wzięło udział w mobilności grupowej w Czechach, Přimda. W trakcie podróży odwiedzili Pragę oraz Wrocław. Współpracowali z uczniami z Czech i Słowacji tworząc kodeks rycerski, teatrzyk Kamishibai wykorzystując technikę Sketchnotingu, wytwarzając mydełka średniowieczne, lalki, łódki z drewna, biżuterię, świeczki, podkładki z wikliny, ćwicząc pismo średniowieczne, czerpiąc papier średniowieczny, a także wcielając się w osoby niepełnosprawne. Poznali Pilzno uczestnicząc w grze miejskiej i cieszyli się zabawą w Parku Trampolin. Brali udział w wyjeździe do parku historycznego Bärnau-Tachov, gdzie strzelali z łuku, rozpalali krzemieniem ognisko, wyrabiali i piekli na patykach małe chlebki, współpracowali z rzemieślnikami poznając ich pracę.
Poniżel link do artykułu dotyczącego mobilności w Czechach, w języku czeskim
Realizując cel 6 kontynuujemy innowację pedagogiczną “Włamywanie się do mózgu poprzez zastosowanie teatrzyku kamishibai, mapy myśli, notowania rysunkowego, flipowania”. Uczniowie wykonują “Sketchnotki” z różnych przedmiotów szkolnych, wspomagając w ten sposób proces zapamiętywania oraz zbierając punkty, które gromadzą w celu wzięcia udziału w kolejnych mobilnościach grupowych. Utworzyli książkę elekrtoniczną naszych szkolnych Sketchnotek, która liczy ponad 500 stron. Opracowali 10 różnych “Teatrzyków Kamishibai” w 3 językach, które przedstawiają innym uczniom. Podczas mobilności grupowej w Czechach odbyły się warsztaty flipowania, prowadzone przez panie z Narodowej Agencji w Pradze. W grudniu uczestnicy mobilności upowszechniając działania przeprowadzili w klasach 1-3 oraz w oddziałach przedszkolnych warsztaty ze Sketchnotingu oraz myślenia wizualnego, dzieląc się w ten sposób nabytymi już umiejętnościami oraz zdobytą wiedzą. Tematem warsztatów była ekologia związana z 4 celem. Realizując ten cel zorganizowaliśmy również konkursy ekologiczne: “Ekozabawka”, „Dajemy Drugie Życie Starym Ubraniom”, “Ozdoba świąteczna”, “Bombka”. Przed nami jeszcze akcja “DBAJMY O NASZ EKOSYSTEM RAZEM – NIE WYRZUCAJMY CHOINEK”!
10.12.2024 r. zostało wyłonionych 10 uczniów, którzy wezmą udział w mobilności grupowej do Aten w dniach 29.03.-05.04.2025 r. Szczęściarzami są: Zuzanna Antczak, Maria Marciniak, Klara Szymańska, Nicola Kryszak, Lena Wiącek, Julia Stefankiewicz, Natalia Ruszkiewicz, Marcel Jaroszewski, Jakub Szcześniak, Martyna Wewiór.
Na liście rezerwowej znajduje się: Wojciech Wikowicz, Oliwia Zwolińska.
Erasmus Plus nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000225420
Dziesięcioro uczniów i dwóch opiekunów wyruszyło 28.03.25 o godz. 23:00 ramach akredytacji Erasmus + na lotnisko w Katowicach, celem wzięcia udziału w grupowej mobilności uczniów w Grecji – Ateny, by realizować działania projektów eTwinning: “Lernen mit Bildern – Nauka obrazami” oraz “Stadt und Land – einst und jetzt – Miasto i wieś – kiedyś i dziś”.
W mobilności uczestniczy: Małgorzata Walczykiewicz, Ewelina Zawodna, Natalia Ruszkiewicz, Julia Stefankiewicz, Lena Wiącek, Maria Marciniak, Zuzanna Antczak, Martyna Wewiór, Nicola Kryszak, Klara Szymańska, Marcel Jaroszewski, Jakub Szcześniak. W dniach 29.03.25 i 30.03.25 spacerowali po Atenach i podziwiali ich uroki. W poniedziałek 31.03.25 wraz z uczniami z Grecji i Czech oraz przewodnikiem w języku angielskim zwiedzali muzeum Akropolu wraz z Akropolem. We wtorek i środę 1 i 2.04. odwiedzili 12th Gymnasium Acharnon, gdzie pracując w międzynarodowych grupach tworzyli Sketchnotki i teatrzyki Kamishibai do danego tematu, które na końcu przedstawiali. Byli również w Greckiej Agorze. W dniu 3.04. i 4.04. współpracowali z licealistami z Acharnon oraz mieli okazję podziwić klasyczną tragedię grecką, napisaną przez Eurypidesa „Trojanki” przedstawioną przez uczniów. Mieli okazję spróbować potraw greckich przygotowanych przez uczniów. Popołudniami zwiedzali Ateny. Zwiedzili stadion Panathenaic, Agorę Rzymską, Agorę Ateńską, Monastyraki. Widzieli zmianę warty pod parlamentem, Ogród Narodowy i wiele, wiele więcej. Próbowali wiele greckich dań: souvlaki, moussaka, dolmades, taramosalatę, tzaziki, sałatkę grecką, gyros, spanakopitę, koulouri, loukoumades, baklavę, kataifi, kormos.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=646456771577438&id=100086393613670&ref=embed_post
Link do artykułu w języku czeskim na temat mobilności grupowej w Atenach
W dniach od 16.02.25 r. do 2.03.25 r. czworo nauczycieli wzięło udział w kursie językowym na Malcie. Sześcioro nauczycieli uczestniczy w zajęciach językowych raz w tygodniu z native speakerem, przygotowując się do mobilności. Pod koniec marca troje nauczycieli będzie uczestniczyło w Job Shadowing w Finlandii. Ich celem będzie poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
Na wzrost kompetencji cyfrowych (cel 3) wpływają zajęcia prowadzone z zastosowaniem sprzętu zakupionego w związku z realizacją programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie uczą się lutowania zestawów elektronicznych, programują roboty Photon, mBoot, Lego Spike, Abilix. Wykorzystują drukarkę 3D, długopisy 3D. Modele 3D do wydruku tworzą w programach Tinkercad i Flash Print 5 Sygnis. Młodsi uczniowie uczą się programowania z zestawami Scottie Go. Na co dzień korzystają z komputerów, tabletów, ekranów i tablic interaktywnych. Wypełniając zadania projektów eTwinning korzystamy z European School Education Platform. Uczniowie starsi dzielą się nabytymi umiejętnościami z najmłodszymi w naszej szkole poprzez prowadzenie dla nich warsztatów z wykorzystaniem robotów i długopisów 3D. Obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Kodowania.
W lutym 2025 r. złożymy kolejny wniosek finansowy w celu kontynuowania działań zapisanych w naszym szkolnym Planie Erasmusa.
7.02.2025 r. odbyły się w naszej szkole warsztaty upowszechniające wiedzę i umiejętności nabyte przez uczniów w trakcie mobilności
międzynarodowej w Czechach.
Nauczanie przez działanie – klasy 8 uczyły pozostałych uczniów w szkole.
Odbyły się:
rzeźbienie w drewnie,
wyplatanie podkłądek z wikliny,
wyplatanie bransoletek z kolorowej włóczki,
naszyjniki z rzemyka, drucików i kamienia,
tworzenie pachnących i kolorowych mydełek.
Tworzenie z gliceryny i dodatków świeczek.
#Erasmus WYNIKI KONKURSÓW: „EKO-ZABAWKA”, „DAJEMY DRUGIE ŻYCIE STARYM UBRANIOM”
EKO-ZABAWKA
1 MIEJSCE – ALICJA ŁAZINKA KL. 1 (KOPARKA NA GĄSIENICACH)
2 MIEJSCE – KLAUDIA SZYMAŃSKA KL. 6 (MIKROSKOP)
3 MIEJSCE – WOJCIECH WITKOWICZ KL. 8A (TERRARIUM)
DAJEMY DRUGIE ŻYCIE STARYM UBRANIOM:
1 MIEJSCE – LUCJAN KOŁODZIEJSKI KL. 1 (ŚWIĄTECZNY STRÓJ)
2 MIEJSCE – MARIA MARCINIAK KL. 8A (OGRODNICZKI, TOREBKA, SPÓDNICZKA)
3 MIEJSCE – KLARA KOWALIK KL. 4 (SPÓDNICZKA, SPODENKI, TOREBKA, BLUZKA)
ZWYCIĘZCOM SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!
WSZYSTKIM UCZESTNIKOM SERDECZNIE GRATULUJEMY ZA UDZIAŁ!
Dyplomy i nagrody zostały rozdane podczas Apelu podsumowującego 1 półrocze roku szkolnego 2024/2025
W dniach od 16.02.25 r. do 2.03.25 r. czworo nauczycieli uczestniczyło w kursie językowym na Malcie.
W ramach projektu Erasmus Plus nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000225420 czworo nauczycieli Szkoły Podstawowej z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Powstańców Wielkopolskich w Mielżynie: Iwona Król, Małgorzata Walczykiewicz, Marika Wróbel, Ewelina Zawodna uczestniczą w dniach 17.02.2025 – 28.02.2025 w kursie językowym dla nauczycieli „Fluency and English Language Development”. Zajęcia odbywają się codziennie w godzinach 9:00-14:30 w szkole językowej ETI – Executive Training Instytute Malta. Zostali oni dołączeni do grup zgodnie z poziomem językowym. Popołudniami zgodnie z założeniem kursu poznają kulturę maltańską. Dotychczas odwiedziły Valettę – stolicę Malty, Mdinę – byłą stolicę Malty, Marsaxlokk – znaną wioskę rybacką.
Sześcioro nauczycieli rozwijało dodatkowo swoje umiejętności językowe raz w tygodniu z native speakerem, przygotowując się do mobilności. Troje nauczycieli uczestniczyło w Job Shadowing w Finlandii od 6-12.04.25. Ich celem było poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
Na wzrost kompetencji cyfrowych (cel 3) wpływają zajęcia prowadzone z zastosowaniem sprzętu zakupionego w związku z realizacją programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie uczą się lutowania zestawów elektronicznych, programują roboty Photon, mBoot, Lego Spike, Abilix. Wykorzystują drukarkę 3D, długopisy 3D. Modele 3D do wydruku tworzą w programach Tinkercad i Flash Print 5 Sygnis. Młodsi uczniowie uczą się programowania z zestawami Scottie Go. Na co dzień korzystają z komputerów, tabletów, ekranów i tablic interaktywnych. Wypełniając zadania projektów eTwinning korzystamy z European School Education Platform. Uczniowie starsi dzielą się nabytymi umiejętnościami z najmłodszymi w naszej szkole poprzez prowadzenie dla nich warsztatów z wykorzystaniem robotów i długopisów 3D. Obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Kodowania. W dniach od 16-20.06.2025 r. gościliśmy u nas w szkole uczniów i nauczycieli z Czech. Podczas ich pobytu przeprowadzimy warsztaty upowszechniające działania z Aten. W lutym 2025 r. złożylismy kolejny wniosek finansowy w celu kontynuowania działań zapisanych w naszym szkolnym Planie Erasmusa i otrzymaliśmy dofinansowanie w wyskokości 62250 tys euro.
Spotkanie grupy czeskiej i polskiej w Mielżynie,
jako część realizacji projektów eTwinning:
“Lernen mit Bildern”
“Stadt und Land – einst und jetzt” w ramach programu Erasmus Plus. Spotkanie trwać będzie od 16.06. do 21.06.2025 r.
Pierwszy dzień spotkania
Za nami już dzisiejszy „Dzień Polski”.
Warsztaty Sketchnotingu na temat zrównoważonego rozwoju – ekologiI oraz bezpieczeństwa w Internecie prowadziła Maria Larus z pomocą Oliwii Zwolińskiej. Naukę Poloneza w grupach 2, 3, 5 nauczał Pan Roman Organiściak.
Pod opieką Pani Eweliny Zawodnej oraz Pani Iwony Król uczniowie przygotowali bigos, sałatkę warzywną, pieczoną kiełbasę oraz chruściki. Następnie w ramach obiadu odbyła się degustacja przygotowanych dań.
W godzinach 13:30 -15:00 uczniowie pracowali w grupach nad teatrzykiem Kamishibai. Zajmowali się następującą tematyką:
1 grupa: Legenda o Czechu, Lechu i Rusie- grupa Marii M,
2 grupa: Stary Rynek w Poznaniu Legenda o Poznańskich Koziołkach – grupa Klary.
3 grupa: Gniezno – królowie koronowani w Gnieźnie – ważne osoby – grupa Dawida.
4 grupa: Zawody kiedyś i dziś – grupa Leny.
5 grupa: Katedra Gnieźnieńska kiedyś i dziś: co się w niej zmieniło, mieści, jakie wydarzenia miały w niej miejsce. Św. Wojciech – grupa Marii Larus/ Oliwii Zwolińskiej.
6 grupa: Codzienne życie tamtejszych ludzi – grupa Urszulii.
15:00 – 15:50 Przedstawienie swojej pracy za pomocą teatrzyku kamishibai.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=708251795397935&id=100086393613670&ref=embed_post
Drugi dzień spotkania
17.06.2025 r. – wtorek . Gniezno kiedyś i dziś Trakt Gnieźnieński – Królik za przewodnika.
Praca z aplikacją „Królika goń” w języku angielskim.
W godzinach 9:00 – 12:00 uczniowie korzystali z aplikacji współpracując w grupach. Ich celem było poszerzyć wiedzę na temat historii Gniezna i dobrze się przy tym bawić. Wygrały 2 grupy – Oliwii i Uli, ponieważ odwiedziły wszystkie obowiązkowe miejsca. Obiad zjedli w Pizzerii Wenecja w Gnieźnie. W godzinach 13:00 – 14:35 uczniowie spędzali czas nad Jeziorkiem Jelonek .
O godz.14:45 wyjechali z Gniezna do Mielżyna. Wieczorem spotkali się jeszcze w Skorzęcinie, gdzie wspólnie spędzali czas: śpiewali, tańczyli, jedli gofry, rozmawiali, grali w bilarda.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=709011568655291&id=100086393613670&ref=embed_post
18.06.2025 r. środa Dzień grecki (3 dzień spotkania), upowszechnianie działań po spotkaniu w Grecji w dniach 29.03. – 5.04.2025 r.
9:00 Rozpoczęcie warsztatów
9:00 – 10:00 Praca w grupach – nauka greckiego tańca Sirtaki, zwanego tańcem Zorby
10:00 – 11:50 Praca w grupach – warsztaty kulinarne
1 grupa: przygotowywanie greckich pączków w słodkich sosach – Loukoumades (grupa Maria M)
2 grupa: przygotowanie Souvlaki (grupa Klary)
3 grupa: przygotowanie greckiego gyrosa (grupa Dawida)
4 grupa: sałatka grecka – Horiatiki (grupa Leny)
5 grupa: przygotowanie greckiego dipu Taramosalata (grupa Oliwii/ Marii L).
6 grupa: przygotowywanie greckiego dipu tzatziki (grupa Kuby G.)
11:50-12:20 Spożywanie przygotowanego posiłku
12:20-13:05 Przedstawienie klasą 1-8 oraz oddziałom przedszkolnym prezentacji o Grecji greckiego tańca Sirtaki oraz przygotowanych dań.
13:00 – 15:00 Praca w grupach – Ateny kiedyś i dziś/ Mity greckie
1 grupa (Marii M) Mit o Prometeuszu
2 grupa (Klary) Mit o Dedalu i Ikarze
3 grupa (Wojtka W.) Mit o Syzyfie/ Mit o Stworzeniu Świata
4 grupa (Leny) Ateny kiedyś i dziś Ateny kolebką demokracji Grecka i rzymska agora
5 grupa (Marii l. i Oliwii)- teatr grecki
6 grupa (Jakuba G.) Znani greccy filozofowie
15:00 – 15:50 Zaprezentowanie efektów pracy w postaci teatrzyku Kamishibai
Popołudniu uczniowie grupy czeskiej i chętni uczniowie z Mielżyna spędzali razem czas w Skorzęcinie – piekąc kiełbaski przy ognisku, grając w piłkę nożną.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100086393613670
Grecki taniec Sirtaki, zwany tańcem Zorby w wykonaniu grupy polsko-czeskiej
Spotkanie międzynarodowe w Mielżynie w dniach od 16 do 21.06.2025 r.
Czwarty dzień spotkania
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=710807715142343&id=100086393613670&ref=embed_post
Piąty dzień spotkania
Piąty dzień spotkania czesko-polskiego.
10:10 - 11:45 Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu
https://mnp.art.pl/pl/profile/wizyta
11:45 - 12:10 Poznańskie Koziołki
12:15- 13:15 Poznańskie Muzeum Pyry
https://muzeumpyry.pl/
13:15 - 16:30 Spacer po Poznaniu - zjedzenie posiłku
16:30 - 17:00 Przejazd
17:00 - 19:00 Paintball Laserowy
BLOG
21:15 Powrót do Mielżyna
21:15 - 23:00 Integracja grup - gry i zabawy
https://www.facebook.com/profile.php?id=100086393613670
Link do artykułu w języku czeskim
Link do artykułu, który został umieszczony w Witkowskich Wiadomosciach Samorządowych – kwiecień, str. 18
https://docs.google.com/document/d/1E6JxH6LBQqIsMa3_qiV-ydA8WalNCX_OUvx4VqLDdM8/edit?usp=sharing
https://www.witkowo.pl/biuletyn/wws_2025-02.pdf
Akredytacja – 2023-1-PL01-KA120-SCH-000191709
Projekt finansowy 2024-1-PL01-KA121-SCH-00022542.
„Współfinansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.

