W 2023 r. nasza szkoła otrzymała akredytację w programie Erasmus Plus o numerze  2023-1-PL01-KA120-SCH-000191709. Okres akredytacji trwa do 2027 r. W lutym 2024 r. na podstawie złożonego wniosku finansowego o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000225420 przyznano nam 42 225 Euro dofinansowania na realizację postawionych sobie celów zawartych w Planie Erasmusa. Umowa finansowa z Narodową Agencją w ramach wspomnianego wyżej wniosku trwa od czerwca 2024 r. do sierpnia 2025 r.

Cele naszego Planu Erasmusa:

  1. Poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój.
  2. Rozwinięcie kompetencji językowych przez nauczycieli i uczniów.
  3. Wzrost kompetencji cyfrowych.
  4. Zbudowanie zrównoważonego rozwoju przyjaznego środowisku.
  5. Poszerzenie współpracy międzynarodowej.
  6. Udoskonalenie umiejętności uczenia się.

Spełniając cel nr 2 i 5 współpracujemy ze szkołami z Czech, Grecji, Słowenii, Austrii, Słowacji, Niemiec nad projektami eTwinning “Lernen mit Bildern – Nauka Obrazami” oraz “Stadt und Land – einst und jetzt – Miasto i Wieś – kiedyś i dziś”. W dniach od 6-12.10.2024 r. 14 uczniów naszej szkoły wzięło udział w mobilności grupowej w Czechach, Přimda. W trakcie podróży odwiedzili Pragę oraz Wrocław. Współpracowali z uczniami z Czech i Słowacji tworząc kodeks rycerski, teatrzyk Kamishibai wykorzystując technikę Sketchnotingu, wytwarzając mydełka średniowieczne, lalki, łódki z drewna, biżuterię, świeczki, podkładki z wikliny, ćwicząc pismo średniowieczne, czerpiąc papier średniowieczny, a także wcielając się w osoby niepełnosprawne. Poznali Pilzno uczestnicząc w grze miejskiej i cieszyli się zabawą w Parku Trampolin. Brali udział w wyjeździe do parku historycznego Bärnau-Tachov, gdzie strzelali z łuku, rozpalali krzemieniem ognisko, wyrabiali i piekli na patykach małe chlebki, współpracowali z rzemieślnikami poznając ich pracę.   Realizując cel 6 kontynuujemy innowację pedagogiczną “Włamywanie się do mózgu poprzez zastosowanie teatrzyku kamishibai, mapy myśli, notowania rysunkowego, flipowania”. Uczniowie wykonują “Sketchnotki” z różnych przedmiotów szkolnych, wspomagając w ten sposób proces zapamiętywania oraz zbierając punkty, które gromadzą w celu wzięcia udziału w kolejnych mobilnościach grupowych. Utworzyli książkę elekrtoniczną naszych szkolnych Sketchnotek, która liczy ponad 500 stron. Opracowali 10 różnych “Teatrzyków Kamishibai” w 3 językach, które przedstawiają innym uczniom. Podczas mobilności grupowej w Czechach odbyły się warsztaty flipowania, prowadzone przez panie z Narodowej Agencji w Pradze.  W grudniu uczestnicy mobilności upowszechniając działania przeprowadzili w klasach 1-3 oraz w oddziałach przedszkolnych warsztaty ze Sketchnotingu oraz myślenia wizualnego, dzieląc się w ten sposób nabytymi już umiejętnościami oraz zdobytą wiedzą. Tematem warsztatów była ekologia związana z 4 celem. Realizując ten cel zorganizowaliśmy również konkursy ekologiczne: “Ekozabawka”, „Dajemy Drugie Życie Starym Ubraniom”, “Ozdoba świąteczna”, “Bombka”. Przed nami jeszcze akcja “DBAJMY O NASZ EKOSYSTEM RAZEM – NIE WYRZUCAJMY CHOINEK”! 

10.12.2024 r. zostało wyłonionych 10 uczniów, którzy wezmą udział w mobilności grupowej do Aten w dniach 29.03.-05.04.2025 r. Szczęściarzami są: Zuzanna Antczak, Maria Marciniak, Klara Szymańska, Nicola Kryszak, Lena Wiącek, Julia Stefankiewicz, Natalia Ruszkiewicz, Marcel Jaroszewski, Jakub Szcześniak, Martyna Wewiór.

W dniach od 16.02.25 r. do 2.03.25 r. czworo nauczycieli weźmie udział w kursie językowym na Malcie. Sześcioro nauczycieli uczestniczy w zajęciach językowych raz w tygodniu z native speakerem, przygotowując się do mobilności. Pod koniec marca troje nauczycieli będzie uczestniczyło w Job Shadowing w Finlandii. Ich celem będzie poznanie fińskiego systemu nauczania i wprowadzenie na grunt naszej szkoły zaobserwowanych rozwiązań wpływających na jej rozwój. 

Na wzrost kompetencji cyfrowych (cel 3) wpływają zajęcia prowadzone z zastosowaniem sprzętu zakupionego w związku z realizacją programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie uczą się lutowania zestawów elektronicznych, programują roboty Photon, mBoot, Lego Spike, Abilix. Wykorzystują drukarkę 3D, długopisy 3D. Modele 3D do wydruku tworzą w programach Tinkercad i Flash Print 5 Sygnis. Młodsi uczniowie uczą się programowania z zestawami Scottie Go. Na co dzień korzystają z komputerów, tabletów, ekranów i tablic interaktywnych. Wypełniając zadania projektów eTwinning korzystamy z European School Education Platform. Uczniowie starsi dzielą się nabytymi umiejętnościami z najmłodszymi w naszej szkole poprzez prowadzenie dla nich warsztatów z wykorzystaniem robotów i długopisów 3D. Obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Kodowania.

W lutym 2025 r. złożymy kolejny wniosek finansowy w celu kontynuowania działań zapisanych w naszym szkolnym Planie Erasmusa.