Erasmus Plus "Handel" - wyjazd do Świdnicy
Dodane przez m.walczykiewicz dnia Listopad 18 2019 00:49:12
Znalezione obrazy dla zapytania erasmus plus logo co funded

W dniu 16.11.2019 r. udaliśmy się do Świdnicy w ramach projektu ,,Od Barteru do Bitcoina - Handel Kołem się Toczy’’. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy wczesnym rankiem o godz. 06:30. Do przejechania mieliśmy ok. 300km.

O godz. 10:30 dojechaliśmy na miejsce i przeszliśmy do Muzeum Dawnego Kupiectwa. Po muzeum oprowadzał nas pan dr Dobiesław Karst. Pokazał nam m.in.  zachowane fragmenty średniowiecznych kramów kupców świdnickich, dom wagi, wyposażenie starodawnej apteki. Opowiedział o tradycjach handlu w Świdnicy, np. sprzedaży chleba, o słynnym piwie świdnickim. Zobaczyliśmy cały szereg wag, kasy sklepowe. Przewodnik pokazał nam plan budowy Muzeum, stary plan miasta Świdnicy, opowiedział o mennictwie Świdnicy. W tym mieście bito monetę o nazwie “półgroszki świdnickie”. Następnie  z Panem Mariuszem Barcickim zwiedziliśmy rynek, na którym zobaczyć można fontannę z Neptunem, budynki mieszkalne, które zamieszkiwane były przez słowiańskie plemię Ślężan. Cechą charakterystyczną tych kamienic są zdobione sklepienia. Od niego dowiedzieliśmy się, że Książe wrocławski Henryk IV Probus w 1280 r. nadał prawo mili t.j zakaz prowadzenia handlu i rzemiosła w promieniu 1 mili od miasta (ok. 6,5 km przez niezrzeszonych w cechu. Prawa te w istotny sposób wpłynęły na dalszy rozwój Świdnicy. Po śmierci Henryka IV Probusa Świdnica stała się stolicą samodzielnego księstwa. Dalszy rozkwit gospodarczy miasta nastąpił pod rządami jej suwerennych władców: Bolka I Surowego, Bernarda I Bolka II Małego. Szczególnie ten ostatni przyczynił się do rozwojowi Świdnicy, uporządkował m.in. sądownictwo, nadał miastu prawo bicia złotych florenów.

Kliknij tutaj aby obejrzeć zdjęcia z wycieczki.

Treść rozszerzona

W mieście Świdnica w 1337 r. funkcjonowało 11 cechów, a w okresie rządów księżnej Agnieszki już 16. Świadczy to o bardzo szybkim rozwoju miasta. Kupcy świdniccy stanowili liczną i zróżnicowaną grupę. Najbardziej znaczący byli hurtownicy. Zajmowali się oni głównie handlem w skali międzynarodowej, ale prowadzili również handel detaliczny. Tym ostatnim trudnili się także kramarze i sukiennicy. Kramarze posiadali stałe kramy. Sukiennicy zajmowali się hurtowym handlem suknem, ale posiadali również przywilej sprzedaży sukna na łokcie. Przywilej ten otrzymali 1285 r. od Henryka IV Probusa, został on 1326 r. potwierdzony przez Bolka II. Sukiennicy sprowadzali tkaniny z terenów dzisiejszej Belgii, Włoch, a także pobliskiego Wrocławia.

Następnie zobaczyliśmy gotycką katedrę św. Stanisława i św. Wacława. Katedra ta została wpisana na listę  Pomników Historii. Jej wieża sięga na wysokość 103 metrów. Robi ogromne wrażenie. W środku znajduje się osiem pięknych obrazów o dużych rozmiarach. Przewodnik opowiedział także o jej bogatej historii. Szybkim krokiem i z uśmiechem na twarzach ruszyliśmy w kierunku drewnianego Kościoła Pokoju. Jest on największą barokową, drewnianą świątynią w Europie, wpisaną na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, pomnik historii. Jeden z siedmiu nowych cudów Polski, według Nacional Geographic. W kościele tym znajdują się organy ze wspaniałym barokowym prospektem podtrzymywanym przez dwóch atlasów i ozdobione ruchomymi figurkami muzykujących aniołków. Organy te są zbudowane z blisko 4000 piszczałek. W 2014 r. kanclerz Niemiec, Angela Merkel i premier Polski Ewa Kopacz wzięły udział w ekumenicznej modlitwie o pokój. W 2011 r. gościła w nim szwedzka para królewska: Karol XVI Gustaw i Królowa Sylwia, a we wrześniu 2016 r. przedstawiciele kościołów chrześcijańskich, judaizmu, islamu oraz buddyzmu wraz z Dalajlamą XIV. Podpisali oni wspólnie Apel o Pokój.

Pod koniec wycieczki zjedliśmy obiad i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Za pomocą emotikonów oceniliśmy wycieczkę. Oczywiście wszyscy podnieśli uśmiechnięte buźki, co oznaczało, że wycieczka bardzo nam się podobała.